Épül a Szabadkát elkerülő autópálya

 

Két hete folytatódnak a munkálatok az Y-ágnál. Jelenleg az út kilencedik és a tizedik kilométerénél, vagyis a mérgesi út és a vasút felett a felüljárók építési munkálatait végzik. Mint a helyszínen megtudtuk, még egy hónapra van szükség, hogy a felüljárók elkészüljenek.

Az Y-ág összeköti majd az autóutat a kelebiai határátkelővel, tehermentesítve Kelebia és Szabadka központjának forgalmát. Az építőmunkálatokat az autóút északi szakaszának munkálataival egy időben kezdték el, azzal, hogy az autóút ezen szakaszának már tavaly decemberben el kellett volna készülnie. A határidőket azonban kitolták, így a munkálatok is szüneteltek több hónapon keresztül. Ennek ellenére a helyszínen levő munkások szerint az út egyik oldala már idén elkészülhet.

A Zombori útról jobbra fordulva mintegy két-három kilométeren már előkészítették az utat az aszfaltozásra. Kőtörmeléken lehet eljutni a vasútig, ahol mintegy támasztóként összehordták a homokot és a sárga földet a vasút feletti felüljáró megépítéséhez. A helyszínen láthattuk, hogy a sárga földet a környező szántóföldekről hozzák a rumai Borovica munkagépei. Mint ahogy a helyszínen levő munkásoktól megtudtuk, a sárga földet állami földekről termelik ki.

A felüljárókat a šabaci Inter-kop építési vállalat állítja fel.

– Az Y-ág az autóút része, így az majd négysávos lesz, ám egyelőre az út bal oldalát építjük csak. A jobb oldal építési munkálataira majd a jövőben kerül sor. Most nyolc oszlopot állítunk fel. Kettőt már levertünk, egynek már kifúrtuk a lyukat, vagyis még néhány hét és felállítjuk mindegyiket. Itt, a mérgesi útnál már felállítottuk a felüljáró betonkonstrukcióját is. Miután elkészültünk, a Borovica munkásai leöntik az aszfaltot, és ezzel elkészül majd az Y-ág Újvidék felőli oldala. Ez itt, a Mérgesi út felett már szinte készen van, még csak egy átjárólemezre van szükség és kész – magyarázta az Inter-kop alkalmazottja. Hozzáfűzte: – A felüljáró elkészítéséhez időre van szükség. Ha jó időnk lesz, egy oszlop kiöntésére 2-3 napot kell számolni – mondta.

A helyszínre látogatásunkkor éppen az egyik oszlopon dolgoztak. Mint a szakemberektől megtudtuk, egy részét már sikerült kiönteni, ám az építési folyamatnak fokozatosnak kell lennie.

Kiemelték, bár még utasítást nem kaptak rá, de nyilvánvaló, hogy további felüljárók építésére lesz szükség. Egyrészt az Y-ág és a Zombori út kereszteződését kell megoldani. Egy autóúton nem lehet útkereszteződés, vagyis több mint valószínű, hogy ott is felüljárót építenek majd. További 2-3 felüljáró megépítését látják szükségesnek a szakemberek.

Megtudtuk továbbá, hogy munkálatok folynak a hatodik kilométernél is. Ugyanakkor az állami szervek még mindig nem oldották meg a kérdéses ingatlanviszonyokat.

– Az építőmunkálatokkal még nem értünk addig az ingatlanig, amit az állam még nem vásárolt meg. Nem tudom, hogy állnak a tárgyalások, ám megoldást kell találni majd arra helyzetre is, ugyanis a munkálatokat ez nem tarthatja fel – magyarázta az építkezés egyik munkása, rámutatva arra a kérdéses helyzetre, ami már évek óta húzódik. Az állami szervek ugyanis nem tudtak megállapodni az egyik ingatlan tulajdonosával.

A munkálatokra látogatásunkkor nem találkoztunk a munkálatok vezetőivel, így a munkások arra hivatkozva, hogy ők hivatalos információkat nem adhatnak, a nevüket sem mondták meg. Szerkesztőségünk viszont már két hónapja igyekszik kapcsolatba lépni a rumai Borovica vállalat vezetőségével, hogy megtudja, miért szüneteltek hónapokig a munkálatok, illetve ezúttal mely szakasz megépítésére számíthatunk, ám a vállalat titkárnőjének folyamatos hitegetése mellettsem kaptunk hivatalos információkat.

 

Szerbia.autópályán.hu

Forrás – MagyarSzó


Autótérképek Highwaymaps Startmaps