Problémás a tíznapos matrica

 

A négynapos autópálya-matrica megszüntetése növelte a párhuzamos utak forgalmát, így az azok mellett fekvő településen élőknek sérült az egészséges környezethez való joguk.

 

Több okból is alkotmányellenesek lehetnek az autópálya-matricával kapcsolatos változtatások.

Ifj. Lomnici Zoltán alkotmányjogász az alaptörvény egyik legfontosabb vívmányának tartja, hogy bevezette az egészséges környezethez való jogot. Egy felmérés azonban azt mutatja, hogy a párhuzamos utak mentén fekvő települések január óta sokkal élénkebb személygépkocsi forgalmat kénytelenek elviselni, s ez sérti az ott élők egészséges környezethez való alapjogát. Ifj. Lomnici Zoltán abban bízik, hogy az egészségügyi lobbi, akárcsak a dohánykérdésben, ezen a területen is felül fog kerekedni a gazdasági érdekeken.

Alkotmányos szempontból további aggályokat vet fel, hogy a kamionosok vásárolhatnak egynapos matricát, a személyautósok azonban nem. Közel hárommillió személygépkocsit érint, hogy D1 kategóriában megszűnt a négynapos matrica, amely D2, D3 és D4 kategóriában továbbra is igénybe vehető, s ez az esélyegyenlőséghez való jogba és a diszkrimináció tilalmába ütközik.

A harmadik probléma a fogyasztói szerződések kérdése. A matricavásárlás valójában szerződéskötés, amelyre a Ptk. szabályai vonatkoznak, s a kormány ezt egyoldalúan módosította. A változtatást viszonylag gyorsan vezették be, s az Alkotmánybíróság egyértelműen leszögezte, hogy az ilyen gyors hatálybaléptetés nem felel meg a jogi elvárásoknak, a fogyasztók kapcsán pedig a jóhiszeműségnek és a tisztességnek kell érvényesülnie.

Forrás – MTI

 


Autótérképek Highwaymaps Startmaps